- Úvod
- Podpora pozitivního chování (Positive Behaviour Support – PBS)
- Rozvoj hry
- VOKS
- Skupinové nácviky
- Videotrénik interakcí
- Sandtray
- Terapeutické karty
- Systemická rodinná terapie
- Plánování zaměřené na člověka
- Kognitivně behaviorální terapie
- Krizová intervence
- Motivační rozhovory
- Behaviorální terapie
Podpora pozitivního chování (Positive Behaviour Support – PBS)
„Pokud porozumíme projevům chování člověka s intelektovým znevýhodněním a autismem, budeme lépe zvládat i chování náročné na péči.“
PBS je komplexní přístup k člověku, který respektuje jeho životní příběh, jeho dovednosti a snaží se mu vytvořit takové podmínky, aby se mu dobře žilo a okolí mu rozumělo.
Jak spolupráce vypadá:
- Schůzka - Přijedeme na konzultaci do prostředí, kde člověk žije. Společně s ním (pokud je to možné) a jeho pečujícím okolí zjišťujeme, co by od nás potřebovali, co je pro ně náročné, jaké chování by chtěli řešit atd.
- Sběr informací - Zajímá nás příběh daného člověka, co v životě prožil, jaké životní zkušenosti nabyl. Zajímá nás co má rád, co je pro něj důležité. Jsou důležité informace o jeho zdravotním stavu. Mapujeme historii chování náročného na péči, kdy se objevilo, jak vypadalo, jaké strategie byly použity, zda byly účinné či nikoliv.
- Pozorování - Strávíme dostatek času s daným člověkem a pečujícím okolím v každodenních situacích.
- Analýza chování náročného na péči, vytvoření hypotéz, návrhy přístupu – Pečující okolí zaznamenává chování náročné na péči do námi poskytnutých formulářů. Společně s pečujícím okolím analyzujeme záznamy, hodnotíme dosavadním přístupy a přemýšlíme o změnách.
- Vytvoření Plánu podpory
- Zavádění Plánu do praxe – V prostředí, kde klient žije, pomáháme pečujícímu okolí zavádět plán.
- Hodnocení - Po půl roce dochází k hodnocení plnění Plánu podpory. V případě potřeby je Plán upraven, je to živý dokument, který může být kdykoliv upraven dle aktuální situace.
- Celý proces může trvat 6-8 měsíců.
V APLA JČ se v sociálních službách setkáváme s klienty s chováním náročným na péči. A toto chování není překážkou k využívání služby.